RÓLUNK

ALMA

VÁSÁRLÓKNAK

Almarégió Kft.


Az Almarégió Kft. a Szatmári-síkságon közvetlenül a Román határ mellett a Szamos folyó bal partján Csenger város településen található. Tájjellegből adódóan a legfontosabb termék az alma , hiszen ezt a régiót hívják az ,,alma hazájának’’. A cég megalakulása 2008-ban történt. Alakulása óta zöldség-gyümölcs termelői szervezetként (TÉSZ) működik. Jelenleg 23 termelő tagja van, akik 155 hektáron gazdálkodnak intenzív és szuperintenzív körülmények között. A termőterületről   3-4 ezer tonna gyümölcsöt takarítanak be az őszi hónapokban. A tagokon kívül más TÉSZektől is vásárol a Kft almát, így évente kb.6-8 ezer tonna gyümölcsöt forgalmaz.

A Kft kereskedelmi tevékenységet folytat, tagjain kívül más termelői szervezetektől és helyi gazdálkodóktól is vásárol fel gyümölcsöt. A társaság 5000 tonna hűtőkapacitással rendelkezik, mely megalapozza a nyersáru folyamatos szállításához szükséges   feltételeket. A fajtaválaszték színes:  BRAEBURN, FUJI, GÁLA, GOLDEN ,GRANNY, IDARED,  JONAGOLD, JONATHAN,   RED CHIEF, ezzel  lehetővé téve a belföldi és külföldi igények kiszolgálását . Az értékesítés elsődleges csatornája  a  belföldi  üzletláncok , de külföldi cégekkel is kapcsolatban van. A folyamatos piaci bővülés, elsősorban az üzembehelyezett beruházásoknak köszönhető,  hiszen a rendelkezésére álló  gépekkel sokkal  gyorsabban, és nagyobb mennyiségben  tudja az almát áruvá készíteni. Logisztikai háttere lehetővé teszi, hogy a folyamatosan változó vevői igényeknek meg tudjon felelni. A vásárlói elvárásokra fordítja a legnagyobb figyelmet, biztosítva ezzel a minőséget, a fogyasztók számára. 

Saját logisztikai központjában egy a XXI századnak megfelelő almaválogatógépsorral tud egyszerre 7-8 méretre és akár színre válogatni gyümölcsöt. Az így leválogatott gyümölcs vagy a hűtőtárolókba kerül betárolásra, vagy pedig azonnal a csomagolóközpontba ahol a vevő igénye szerinti csomagolási technikával készül el a fogyasztásra szánt alma, melyet a Kft saját  hűtőkamionjaival szállít el az üzletláncok logisztikai központjába, biztosítva ezzel, hogy az áru sértetlensége és minősége a szállítás során is garantálva legyen.

A termelőtől a fogyasztóig:

Mondhatnánk hogy elég hosszú az út a termelőtől a fogyasztóig, hiszen a termelőnek már a télen megkezdődnek a munkák a metszéssel, ami a későbbi almatermést befolyásolja. Majd következnek a tavaszi munkák, a tápanyag kijuttatás, növényvédelem, növényápolás, öntözés és károk elleni védekezés, majd folytatódnak ezek a munkák a nyár folyamán, mondhatni ugyanolyan intenzitással mint tavasszal, míg végül elérkezik a szüret ideje.

Ma már a szüret idejét is igyekszünk optimális időre tenni, hiszen a technika segítségével keménységet, cukrot már mérni lehet a gyümölcsben ami alapján megállapítható az optimális szüretidő.

A rendelkezésre álló legmodernebb hűtőtároló esetén is, csak akkor tárolhatjuk sikeresen az almát, ha optimálisan terhelt fákról szüreteljük le a megfelelő érettségi állapotban. A szedési érettség meghatározása sokféleképpen lehetséges. Előzetes tájékoztató adat lehet a teljes virágzástól a megfelelő szedési időpontig eltelő napok száma, ami fajtánként eltérő. Legkönnyebb és legpontosabb információt az érettségről a keményítőpróbával nyerhetünk. Az érés során az almában jelenlevő keményítő fokozatosan cukorrá bomlik. A keményítő eloszlása a gyümölcsben talán a legközvetlenebb mutatója az érettségnek. a keményítő mennyiségi és eloszlási mintája jól láthatóvá válik, ha keresztben félbevágott alma metszési felületét jódos Lugol-oldatba (gyógyszertárban beszerezhető) mártjuk. A 4-5 perc után láthatóvá váló sötétkék elszíneződés a keményítő jelenlétét mutatja. Míg az éretlen almák metszési felülete teljesen elszíneződik, addig a túlérett almák hússzíne nem változik. A gyümölcsleválás módja is igen jól jelzi az alma érettségét. A szedési érettségre utal, ha az almát megemelve a kocsány kis ellenállás után észlelhető pattanással válik le a fáról. Az éretlen gyümölcsöt csak letépni tudjuk a fáról a túlérett alma viszont már finom érintésre lehullik.

Szedés után az almák útja szétválik. Egy részük mérlegelés után azonnal a hűtőházakba kerül, másik részük először válogatásra kerülnek és csak utána a hűtőkbe és megint másik részük pedig, válogatóra és onnan egyenesen a csomagolóba kerülnek. Ezek a gyümölcsök csomagolás után a hűtőkamionokba rakva indulnak az üzletláncokba vagy más európai országokba.

És mi történik azokkal a gyümölcsökkel amik nem kerülnek azonnal értékesítésre, hanem a hűtőtárolókba kerülnek?- az ő útjuk hosszabb, először nézzük a hűtést és miért is jó:

Fontos tudni, hogy a gyümölcsök eltarthatósága a hűtőházak atmoszférájának megváltoztatásával megnövelhető. A legmodernebb technológia az ULO(Ultra Low Oxygen) eljárás, ahol a gyümölcsöt 1-2% oxigént tartalmazó légkörben hűtve tároljuk. Ennek segítségével a gyümölcsök hosszú ideig frissen tarthatók- így az alma még júniusban is alig tér el az almaszedéskor mutatott küllemétől , ízétől.

Szabályozott légterű tárolókban akár 8-9 hónapig is minimális veszteséggel tudjuk tárolni az almát. A szabályozott légterű tárolásnak speciális technikai feltételei vannak.

  A betárolt alma állapotának alakulását szabályozott légterű tárolóban is nyomon kell követnünk: erre szolgálnak az ajtón vagy a terem tetején kialakított kémlelő ablakok, a mintavétel céljából. A hűtőház folyamatos felügyeletét egy szakember, az egész tárolási folyamat során figyelemmel kiséri.

Mivel a Társaság alapterméke az alma, így fontos, hogy annak zamatát, minőségét minél tovább meg tudjuk őrizni. Ehhez a korszerű  tároláson túl, új technológiákat, esetlegesen innovatív ötleteket kell kipróbálni a Társaságnak.

Ilyen korszerű  technológiai szolgáltatás a gyümölcs SMARTFRESH kezelése. Ennek egyik jellemzője, hogy a tárolás során mért húskeménység eredmények azt bizonyítják, hogy a kezelés szinte minden fajtánál hatásos. Mivel a konzisztencia megőrzése a tárolás során az egyik legfontosabb feladat, vizsgálat bizonyítja, hogy az 1-MCP kezelés hatására tovább megőrizhető a friss, ropogós állomány.

A tárolás és kezelés általában végigkíséri a gyümölcsöt a téli időszakban, melynek végén kitároláskor kerül a gyümölcs válogatás után a csomagolóba és végül a fogyasztók asztalára.

E két technológia teszi lehetővé a fogyasztónak , hogy még tavasszal is friss, ropogós, lédús gyümölcs kerülhet az asztalára, mely olyan mintha éppen akkor szüretelték volna.